MENU
responsive design

Programmeren op school?

Geplaatst: 1 jaar geleden - Door Eric Landheer

De rol van technologie wordt een steeds groter onderdeel van ons dagelijks leven. De technologische vooruitgang is exponentieel. In ons vorig artikel hebben wij de robotisering besproken. Op welke manier kunnen wij kinderen op speelse wijze introduceren tot programmeren?

Nieuwe beroepen

Naast het feit dat robotisering gaat leiden tot een flinke afname van de beroepsbevolking, is het onvermijdelijk dat er ook nieuwe beroepen zullen ontstaan. Het onderzoek: Future of Jobs Report van het World Economic Forum voorspelt dat een groot aantal kinderen (meer dan 50%) die nu op de basisschool zitten, een beroep gaan uitoefenen dat momenteel nog niet bestaat.

Men vergeet vaak echter dat in de afgelopen eeuw ook veel beroepen zijn verdwenen. Een aantal voorbeelden zijn: lantaarnopsteker, stronttonnetjesschepper (zelfs in de jaren vijftig bestond dit nog!), letterzetter en melkboer.

Bij beroepen van de toekomst moet je denken aan: robotingenieur, big data analist, vlogger, web security specialist, digital developer, crypto-currencies handelaar en docenten voor deze beroepen.

Welke rol kan programmeren spelen op de basisschool?

Programmeurs hebben het stigma om nerds te zijn. Wij dragen dit als geuzennaam 😉. Dit stigma verandert naarmate men ouder wordt. Nerds komen vaak in aanmerking voor relatief goed betaalde banen. Waarschijnlijk zal dit stigma langzamerhand ook veranderen naar een positief stereotype.

Er zijn veel initiatieven om kinderen op jonge leeftijd in contact te laten komen met programmeren. Neem als voorbeeld: Blockly van Google.



Aan de linkerzijde is te zien dat programmeercode is uitgewerkt als een blokkensysteem, vergelijkbaar met Duplo of Lego. Aan de rechterzijde is het blokkensysteem uitgewerkt tot werkende programmeercode die de interpreter of de compiler begrijpt, en kan vertalen tot machine code (instructies voor processor). Machine code wordt vaak ingedeeld onder de eerste of tweede generatie programmeertalen.

In bovenstaande afbeelding aan de rechterzijde zie je “Javascript” staan als vertaling van het blokkensysteem. En zo zul je ook vast en zeker wel eens gehoord hebben van PHP, Java en/of C#. Deze talen staan bekend als “high-level programming language”, en behoren tot de latere generatie programmeertalen.

Het is dus niet compleet onrealistisch dat er een nieuwe generatie programmeertalen aan gaat komen waarbij visuele ontwikkeling in de vorm van een dergelijk blokkensysteem zal gebeuren.

Voor ons is het adagium overduidelijk: “Hoe eerder kinderen in contact komen met programmeertalen, hoe beter”.