MENU
responsive design

10 tips voor de zoektocht naar professionele web- en appbouwers

Geplaatst: 1 jaar geleden - Door Eric Landheer

Zoals restaurants komen web- en appbouwers ook in alle soorten en maten. Waarom verschilt de Burger King zoveel van de Koperen Hoogte? Hoe kan het dat offertes zoveel verschillen tussen verschillende web- en appbouwers, en hoe komt een offerte überhaupt tot stand? Lees hieronder meer over de kenmerken van professionele web- en appbouwers.

Prijsverschil

Laten we als eerst de kosten behandelen. Het prijsverschil tussen restaurants komt voornamelijk tot stand door de locatie, atmosfeer, gerechten, ingrediënten en service. Web- en appbouwers werken in feite op dezelfde manier. Hoe ziet de werklocatie eruit? Hoe is de atmosfeer binnen het bedrijf? Welke services worden aangeboden? Om de professionaliteit van een web- en appbouwer te behandelen, is het verstandig om te realiseren dat bedrijven verschillende prijzen hebben, gebaseerd op bovengenoemde componenten.

1. Vraag offertes aan bij verschillende bedrijven. Komt de urenschatting – in redelijke marge – overeen tussen de bedrijven? Zo nee, heeft het bedrijf in kwestie een goede verklaring voor het prijsverschil? Logischerwijs heeft een bedrijf met meer service ook een hogere urenschatting of uurtarief.
2. Beoordeel de integriteit van het bedrijf. Heb jij het gevoel dat er goed meegedacht wordt aan jouw idee? Is het bedrijf erg bezig met de kosten, of wordt er ook gekeken of het bedrijf goed matcht met jouw idee?

Design en functioneel of technisch ontwerp
Het design in combinatie met een functioneel en technisch ontwerp is in feite de blauwdruk van een applicatie of website. Veel klanten kiezen ervoor om te besparen op het design of de ontwerpen. Bedenk dan zelf goed: zou jij een huis laten bouwen zonder een bouwplan? Met een design en technisch ontwerp kan er weinig speculatie zijn over het uiterlijk en de werking van de applicatie.

3. Neemt het bedrijf de tijd om het idee met jou door te nemen? Bieden ze überhaupt een design en technisch ontwerp aan?
4. Zijn alle pagina’s en edge cases (uiterste situaties in jouw applicatie / website) in het design en ontwerp besproken? Niet-ontworpen pagina’s staan open voor speculatie, wat weer kan leiden tot hogere kosten.
5. Let op! Vermijd het contact met bedrijven die pertinent weigeren om jouw idee vast te leggen in een design of ontwerp. Vaak zijn deze bedrijven uit op het behalen van een quotum, niet zozeer met het succes van jouw app of website.

Frequente updates (sprints)
Als klant ben je natuurlijk benieuwd naar de voortgang van jouw project. Het is vervelend om zelf achter de voortgang aan te lopen.

6. Een professioneel app- en webbouwer werkt tegenwoordig met Scrum, een Agile-softwareontwikkelmethode.
a. Scrum werkt systematisch volgens zogeheten Sprints. Sprints kun je zien als tijdsperioden waarin bepaalde functionaliteiten opgeleverd worden. Doorgaans duren deze sprints 1 tot 4 weken. Elke sprint behoort even lang te duren.
b. Tijdens de sprint heb je vooral contact met de Product Owner. De Product Owner maakt beslissingen over de sprintplanning. De Product Owner dient te allen tijde de belangen van alle betrokken partijen te behartigen.
c. In zogeheten Scrum Retrospectives wordt teruggekeken op het functioneren van het team. Vraag bijvoorbeeld de Product Owner naar de uitkomsten van deze gesprekken. Waar loopt het team tegenaan?
7. Vraag naar de mogelijkheden om fysiek jouw website of applicatie te testen. Dit is natuurlijk geen must maar geeft je als klant de mogelijkheid om een project nog bij te sturen als het dreigt fout te gaan. Deze testmomenten kunnen vooraf vastgelegd worden bij de sprintplanning.
8. Bespreek de mogelijkheid voor een User Acceptance Test (UAT). Deze test is de laatste ronde in het software-ontwikkelproces. Betrek eindgebruikers van jouw website of applicatie bij het testproces. Overleg de eisen van jouw applicatie, en laat de gebruikers deze vragenlijst invullen. De vragen kunnen uiteenlopen van: “Loopt de applicatie vast?”, tot “Is de reactiesnelheid van de applicatie / website acceptabel?” of “Als ik button X indruk, krijg ik dan scherm Y te zien?”.

Nazorgfase
Bespreekt de app- en webbouwer de nazorgfase? De nazorgfase is erg belangrijk; eventuele bugs kunnen opgelost worden.

9. Is er een (redelijk) onderhoudsplan geschreven? Staat de app- en webbouwer open voor een onderhoudscontract? Hoe zit het met “garantie”, welke problemen worden gratis verholpen en welke onderdelen niet? Pas goed op met het garantie tot aan de deur-beleid.
10. Kun je bij de app- en webbouwer terecht met nieuwe toevoegingen? Denk hierbij aan taalondersteuning of koppelingen met betaaldiensten. Maak deze potentiële wensen kenbaar bij het opstellen van het technisch ontwerp.

Dat een bedrijf zich niet altijd houdt aan deze punten hoeft niet per se te betekenen dat het een malafide bedrijf betreft waar je absoluut geen website of applicatie moet afnemen. Deze punten zijn puur bedoeld om als klant kritisch te kijken naar het ontwikkelproces van jouw potentiële opdrachtnemer.

MEN tracht zich ten allen tijde te houden aan dit ontwikkelproces. Natuurlijk kan het voorkomen dat bepaalde punten in mindere mate besproken of meegenomen worden tijdens dit proces.

Vragen of opmerkingen? Laat het ons hieronder weten. Wij gaan graag in gesprek over verbeterpunten en een andere kijk op wat een web- en appbouwer nou precies professioneel maakt.